
5 vragen en antwoorden over de Kamer van Koophandel
1. Wat is de Kamer van Koophandel?
De Kamer van Koophandel (KvK) verzorgt de belangen van ondernemingen in Nederland. Het is een bedrijf die helpt te beginnen met ondernemen, innoveren en te ondernemen in binnen- en buitenland. Daarnaast adviseert de KvK de overheid.
De KvK is het bekendst vanwege het beheer van het Handelsregister. Deze database vind je op de website van de KvK: hierin zijn alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen opgenomen. De registratie in het Handelsregister is wettelijk verplicht voor iedereen die een bedrijf start met als doel: zelfstandig goederen of diensten leveren aan anderen en met de bedoeling om hiermee winst te maken. Zodra jouw bedrijf officieel staat ingeschreven worden de volgende (basis)gegevens openbaar gemaakt:
-
Je KvK nummer
-
Je bedrijfsnaam
-
Je vestigingsgegevens
-
Je adresgegevens
Check voordat je je inschrijft eerst of de bedrijfsnaam die je wilt gebruiken nog beschikbaar is.
2. Hoe kan ik me inschrijven in het Handelsregister?
Of je zelf je bedrijf kunt aanmelden of dit moet laten doen door een intermediair hangt af van je rechtsvorm. Als het gaat om een rechtspersoon zal jouw notaris de inschrijving van het handelsregister afhandelen. Veruit de meeste starters beginnen echter een eenmanszaak, dus dan kun je een deel van jouw gegevens zelf al digitaal invullen. Ga naar de KvK website en vul het online formulier Voorbereiden inschrijving Handelsregister in. Goed om te weten: inschrijven in het register kan vanaf een week voor de start van jouw onderneming tot een week erna.
3. Wat zijn de kosten?
De inschrijving in het Handelsregister van de KvK kost eenmalig 50 euro. Verder kun je een officieel papieren uittreksel van het Handelsregister aanvragen, dit kost 15 euro. Let op: de inschrijfkosten kun je alleen betalen door ter plekke te pinnen. Je hoeft de inschrijving niet te verlengen. Waarnneer je eenmaal staat ingeschreven, wordt deze registratie automatisch verlengd. Mocht je je onderneming willen beeindigen, kun je dat doen door jouw onderneming uit te schrijven.
4. Hoe kom ik aan een btw-nummer?
Wanneer je je inschrijft bij de KvK ontvang je een KvK-nummer. Dit is niet hetzelfde als een btw-nummer. Om deze te ontvangen hoef je overigens niets te doen. Het btw-nummer krijg je binnen enkele dagen opgestuurd, wanneer jouw gegevens door de KvK zijn doorgestuurd naar de Belastingdienst. Dit gebeurt allemaal automatisch. Je hoeft dus niet zelf de inschrijving opmerkzaam te maken, dit regelt de KvK voor jou.
5. Wat heb ik verder eigenlijk aan de KvK?
Doordat de KvK alle ondernemingen in Nederland registreert, en deze informatie deels openbaar is en deels tegen betaling is op te vragen, bevat deze database ook voor jou waardevolle informatie. Als ondernemer wil je immers graag op tijd kunnen achterhalen of een onderneming waarmee je zaken wilt gaan doen niet onlangs failliet is gegaan. Naast deze informatie kun je ook de contactgegevens en de bevoegdheden van ondernemers in het Handelsregister terugvinden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb